Presentación especial

Paolo Figini; Booking in the Rain: the impact of weather forecasts on sea and sun Destinations.

A particularity of tourism is the dependence on factors beyond the control of supply and demand, as weather conditions. The availability of accurate weather forecasts increases the overall market efficiency, although not everyones welfare might be gaining but, on the contrary, if weather forecasts are biased and tourists are not aware of the distortion, the equilibrium is welfare worsening for both firms and tourists. It has recently been argued that private weather forecasters systematically bias forecasts for commercial purposes, with negative effects on the tourism market. Media have often echoed the complaints of tourism operators, amplifying the alleged cost that hotels have to pay for a strategy that has also been defined as meteo- terrorism. Within this framework, this paper tackles three main research questions. Is there any systematic bias in the accuracy of weather forecasts and, in case, is this bias larger for private than for public forecasters? Do (biased) weather forecasts impact on the tourists behaviour and, as a consequence, on the pricing strategy of the hotel sector? What is the estimated economic impact of wrong weather forecasts on the hotel sector in a seasonal sea sun destination? Data have been collected through a scraper in the period June September 2015, monitoring Rimini, an important Italian seaside destination. Each day the scraper collected information on: i) the weather forecasts published by three commercial websites / apps and one public provider; ii) the actual weather as recorded in the official and public archive; iii) the prices published on an important booking engine by the population of hotels of Rimini for standard holiday types. The lead period considered is of 15 days, for both weather forecasts and prices. The whole dataset includes more than 1 million observations related to 874 hotels. Results show that weather forecasters are not systematically biased and, surprisingly, the commercial providers are more accurate than the public service. Moreover, by regressing the posted price on the weather forecast posted in the same day we found that, controlling for a set of variables, that in the case of a popular private forecaster there is a strong impact of weather forecasts on prices: the worse the forecast, the lower the price. Finally, we provide a rough estimate of the total cost of bad forecasts, by distinguishing the impact of bad weather from the one of bad forecasts. The joint reading of these results allows us to conclude that, on average, weather forecasts are not biased and that, as a consequence, the variability of prices when the forecasts are bad is the rational response of the tourism supply when tourists are less willing to pay for a holiday break that is perceived of lower quality.

.

ACTIVIDADES DESARROLLADAS EN EL MARCO DEL WORKSHOP EN DINÁMICA ECONÓMICA

En la semana del 21 al 25 de noviembre de 2016, se desarrolló el Workshop en Dinámica Económica, organizado por el Grupo de Investigación en Dinámica Económica (GIDE), en coordinación con la Maestría en Economía y en Instituto de Economía (IECON). El evento se realizó en la Facultad de Ciencias Económicas y Administración (FCEyA) de la Universidad de la República (UdelaR), donde se llevaron adelante una serie de actividades académicas.

Éstas pueden resumirse en cuatro puntos:

1. Pre-Workshop:
    • El mismo consistió en dos conferencias plenarias:
      • Lunes 21 de noviembre: Dr. Gonzalo Castañeda, CIDE, “Atlas de Complejidad”.
      • Miércoles 23 de noviembre: Dr. Martín Puchet, UNAM, “Teoría de la Realización y Modelos Macroeconómicos”.

2. Mesa de Turismo:
    • Martes 22 de noviembre: Exposición de trabajos de investigación en el área de la Economía del Turismo.

3. Workshop:
    • La conferencia inaugural estuvo a cargo del Dr. Daniel Heymann, Instituto Interdisciplinario de Economía Política, UBA, bajo el título: “Macroeconomía y Sistemas Complejos”.
    • En los días 24 y 25 de noviembre se llevaron a cabo siete sesiones de presentación de trabajos. Los mismos cubrieron un amplio abanico de temas de interés para la ciencia económica, haciendo énfasis en el carácter dinámico de los procesos bajo estudio.

4. Defensas de Tesis:
    • En el marco de esta actividad se realizaron tres defensas de tesis del Programa de Maestría en Economía de la FCEyA. Las mismas fueron:
      • Alicia Bellani: “Análisis del gasto de cruceristas en Uruguay”.
      • Emiliano Álvarez: “Dinámica de las decisiones, interacciones entre agentes y propagación. Evolución de las preferencias en presencia de diferentes tipos de aglomeración”.
      • Sergio Palomeque: “Innovación, Colaboración & Políticas Públicas: un enfoque basado en agentes”.

A lo largo de estos días participaron en las distintas actividades más de 50 académicos de distintos países (Uruguay, Argentina, Chile, Colombia, México, Alemania e Italia), generando un espacio de debate y relacionamiento sumamente provechoso y enriquecedor. Los invitamos a visitar el sitio del evento donde encontraran más información acerca de las actividades realizadas. El evento se entiende como el puntapié inicial para la construcción de una Red Latinoamericana en investigación en Dinámica Económica, y se pretende realizar un segundo encuentro en 2017 en Argentina. Asimismo, como resultado del taller, se pueden señalar diversos proyectos de investigación en colaboración entre los investigadores y estudiantes de la UDELAR y científicos extranjeros que participaron del workshop.

Por último, cabe destacar los apoyos recibidos por parte de CSIC, ANII, FAFCEA y FCEyA, los que hicieron posible la realización de este evento.

.